Point Of View

Αυτόματη Εστίαση - Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Μια τυχαία φαινομενικά συνάντηση. Μια φυσική έλξη που εξελίσσεται σε σχέση. Μια σχέση καταδικασμένη εκ προοιμίου. Θύτης και θύμα αλλάζουν θέσεις. 

Ο Γιώργος Αγγελίδης γράφει το κείμενο της παράστασης “Αυτόματη Εστίαση”. Στην θεματική του #metoo, με διάθεση να εξερευνήσει το πεδίο της συγχώρεσης, της συνύπαρξης και της υπέρβασης, επιλέγει ένα δραματικό φινάλε που υποκύπτει στο ένστικτο της εκδίκησης και της αυτοδικίας. Σε ένα ξεκάθαρο πλαίσιο κακοποίησης ανηλίκου, οπως παρουσιάζεται η τραυματική και ποινικά κολάσιμη ιστορία του Πέτρου, ο συγγραφέας φλερτάρει επικίνδυνα με την ψυχοπαθολογία της τραυματικής προσκόλλησης του θύματος προκειμένου να επιβιώσει. Ο Μάριος, θύτης και θύμα του εθισμού του, εξομολογείται την διαδικασία αποτοξίνωσης, την πλήρη αποστροφή του πλέον σε εκείνο το κομμάτι της ζωής του και προσωρινά παίρνει χάρη από τον Πέτρο. Όσο ο ο Πέτρος έχει μείνει προσκολλημένος στο τραύμα, το οποίο αφήνει να κακοφορμίσει σπρώχνοντας το όλο και πιο βαθιά, ο χαρακτήρας του Μάριου, δείχνει να έχει αλλάξει.

Η σκηνοθεσία της Νατάσας Παπαδάκη, διατηρεί τα όρια των δύο πρωταγωνιστών, σπανίως τους βλέπουμε να έχουν σωματική επαφή, υπάρχει πάντα έστω και ελάχιστη απόσταση. Αυτή η συνθήκη αποστειρώνει την σχέση τους και ενισχύει σκηνικά την σοβαρή ψυχοπαθολογία του Πέτρου. Οι εξομολογήσεις στην κάμερα, είναι μικρά αυτοτελή επεισόδια που φωτίζουν μεν την ιστορία για τον θεατή, αλλά αφήνουν τους ηθοποιούς εντελώς μόνους μέσα σε αυτή την διαδικασία. Ο φωτογραφικός φακός, το λευκό πάνελ, ακόμα και ο σκηνικός χώρος είναι απολύτως στερημένα “ζεστασιάς”. Η μόνη σκηνή που τα φώτα ζεσταίνουν και υπάρχει αλληλεπίδραση είναι η σκηνή του βιασμού. Πως συγκρούονται το σώμα και η σκέψη, πως αγγίζεις αυτόν που θέλεις να τιμωρήσεις;. Είναι πραγματικά το εύρημα των φωτογραφιών αυτό που εξοργίζει και ωθεί τον Πέτρο ή το γεγονός ότι ο Μάριος, παρά το παρελθόν του, προχώρησε; Το τέλος του έργου βρίσκει έναν Πέτρο κατακερματισμένο, θυμωμένο, πληγωμένο, μόνο και απαρηγόρητο, με πάρα πολύ δύναμη στα χέρια του και απίστευτη οργή απέναντι στον Μάριο ο οποίος σχεδόν πείθει ότι έχει “σωφρονιστεί” παρά το γεγονός ότι για το συγκεκριμένο έγκλημα δεν τιμωρήθηκε ποτέ. 

Ο Χρήστος Ντόβας στον ρόλο του Μάριου εμφανίζεται πιο άνετος επί σκηνής, προφανώς είναι πιο έμπειρος ηθοποιός από τον νεότατο Οδυσσέα Πετράκη που καλείται να ερμηνεύσει μια δύσβατη πορεία. Τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε πολλούς νέους ηθοποιούς να συνδιαλέγονται με ρόλους που συσπειρώνονται γύρω από το #metoo. Η δραματουργία του έργου και η σκηνοθεσία παράλληλα με το τραύμα προβάλλουν και μια κανονικότητα: της σχέσης, της καθημερινότητας, της εργασίας, η οποία σοκάρει για τον τρόπο που συμβαίνει ανερυθρίαστα ενώ έχουν τελεστεί τέρατα και οι σκελετοί στην ντουλάπα κροταλίζουν από την πίεση να πεταχτούν έξω. Δυστυχώς όμως σε αυτό το σημείο ζωή και τέχνη συμβαδίζουν απόλυτα, παραδόξως η μεγαλύτερη ίσως λαίλαπα των ημερών μας είναι η κανονικότητα. 

Η “Αυτόματη Εστίαση” θίγει ένα κομμάτι πολύ ευαίσθητο, αρκετά δε περίπλοκο σε επίπεδο ψυχολογίας και τραύματος. Η σκηνοθεσία της Νατάσας Παπαδάκη συνδιαλέγεται γραμμικά με την δραματουργία και παραδίδει μια παράσταση συνοπτική, με καθαρά περιγράμματα. 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Κείμενο: Γιώργος Αγγελίδης

Σκηνοθεσία: Νατάσα Παπαδάκη

Πρωτότυπη Μουσική: Στέλλα Σαμαρά

Σκηνικά: Βασίλης Δαρόγλου

Ενδυματολόγος: Έλενα Στρατηγοπούλου

Κινησιολόγος: Κωνσταντίνος Φρίγγας

Σχεδιασμός φώτων: The Chameleon

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Μπακάρα

Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης

Επιμέλεια μακιγιάζ: Margο Beauty

Development Manager: Μαργαρίτα Μονέδα

Social Media: Θοδωρής Ζαργκλής

Βίντεο: Blacklist Productions

Βοηθός παραγωγής: Μάρω Γεωργακούδη

Επικοινωνία: Καλλ. Εταιρεία Cald / Le Canard qui Parle 

Οργάνωση παραγωγής: Μαντάμ Σαρδάμ

Πρωταγωνιστούν:

Πέτρος:  Οδυσσέας Πετράκης

Μάριος: Χρήστος Ντόβας

Θέατρο Αργώ, Ελευσινίων 13-15 (Πλησίον του Μετρό Μεταξουργείο) | Τηλέφωνο: 2105201684

Παραστάσεις: Κάθε Πέμπτη στις 21.15 για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων

Διάρκεια: 70 λεπτά

Τιμές Εισιτηρίων: 15€ (Κανονικό), 12€ (Μειωμένο), 5€ (Ατέλεια)

Trigger Warning | Η παράσταση είναι κατάλληλη για άνω των 16 ετών

Κρατήσεις εισιτηρίων: www.more.com & στο ταμείο του θεάτρου 

* Ευχαριστούμε τη Ζαχαρούλα Πλέστη και τα GAD-Nino Venturi Men's Fashion για τη χορηγία των κοστουμιών.

** Συγγραφικό σημείωμα του Γιώργου Αγγελίδη.

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος