Internal Interviews

Fem Tettix - Interview

Νάγια Παπαπάνου

H ομάδα Fem Tettix, παρουσιάζει το «Εκτός Τόνου», ένα έργο που εμπνέεται από το “Γελώντας Άγρια” του Christopher Durang (1949 -2024). Η δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία είναι της πολυτάλαντης Αγγελικής Γρηγοροπούλου, η οποία ακολουθεί πιστά την δομή και τους χαρακτήρες αλλά φέρνει το έργο στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, προτείνοντας ένα εναλλακτικό από το πρωτότυπο έργο φινάλε. Τους ρόλους της Γυναίκας και του Άντρα υποδύονται οι Ελένη Κουταλώνη και Δημήτρης Μαγκλάρας. Με αφορμή την πρεμιέρα του έργου στο HGW std. Supporting Queer Arts, οι συντελεστές της παράστασης, απαντούν στις ερωτήσεις της Νάγια Παπαπάνου.

To “Εκτός Τόνου” είναι εμπνευσμένο από ένα έργο του 1987, οι πρωτότυπες αναφορές σε πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα, προφανώς δεν απευθύνονται στο κοινό του 2024. Στην παρούσα δραματουργική επεξεργασία, πως επιλέχθηκαν τα πρόσωπα και τα γεγονότα που αναφέρονται; 

Αγγελική Γρηγοροπούλου: Αρχικά, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι οι θεματικές και τα προβλήματα των ηρώων του αρχικού κειμένου είναι τρομερά επίκαιρα. Απλά, γίνονται αναφορές είτε σε πρόσωπα που είναι άγνωστα στο ελληνικό κοινό είτε σε κάποια κοινωνικά γεγονότα που έχουν άλλο πρόσημο σήμερα. Οπότε, σε πρώτη φάση προσπάθησα να βρω τις αναλογίες. Για παράδειγμα το New Age, δεν είναι άλλο από το σημερινό mindfulness, ο τότε φόβος της κλιματικής αλλαγής είναι η τωρινή πραγματικότητα της κλιματικής κρίσης, η διαπραγμάτευση της ομοφυλοφιλίας έχει άλλο πρόσημο σήμερα (ωστόσο παραμένει διαπραγμάτευση) κ.ο.κ . Όσον αφορά τα πρόσωπα στα οποία αναφέρονται οι δύο ήρωες, προσπάθησα να εντοπίσω, βάσει του πώς διαμορφώθηκαν οι χαρακτήρες τους, ποια είναι αυτά που τους κάνουν περισσότερο trigger. Για παράδειγμα, στο αρχικό κείμενο η ηρωίδα κατακεραυνώνει μία τηλεπαρουσιάστρια τύπου Όπρα. Θα ήταν πολύ εύκολο να κάνουμε μία αναφορά σε μία τηλεπαρουσιάστρια ή τηλεπαρουσιαστή που κατά γενική ομολογία είναι αντιπαθής ή κακός στη δουλειά του. Η επιλογή , όμως, που κάναμε συνδέεται  περισσότερο με τα προσωπικά συμπλέγματα της ηρωίδας. Τα θέματά της με το νεποτισμό, την αυτοπεποίθηση, μία εσωτερικευμένη χονδροφοβία ,η οποία έχει να κάνει περισσότερο με την έννοια του «εγώ γιατί στερούμαι ενώ η άλλη όχι». 

Οι χαρακτήρες του έργου, δεν συστήνονται ποτέ, μαθαίνουμε πολλές λεπτομέρειες για την ζωή τους, τους φόβους και τις προσδοκίες αλλά όχι το όνομα τους. Υπάρχει κάποιο σημείο στις πρόβες ή στις πρώτες αναγνώσεις που τους ταυτοποιήσατε; Είπατε,  αυτή είναι η τάδε και αυτός ο τάδε;

Αγγελική Γρηγοροπούλου: Η ανωνυμία των χαρακτήρων κρατήθηκε όπως και στο αρχικό κείμενο και δεν έπεσε ποτέ στο τραπέζι η ιδέα «μήπως να τους δώσουμε ένα όνομα;». Αρχικά, γιατί όλοι μας συμφωνήσαμε ότι λειτουργούν κάπως αρχετυπικά, θα μπορούσαν να είναι ο οποιοσδήποτε από εμάς- ίσως σε μια πολύ κακή μέρα. Κι επιπλέον, επειδή αυτοί οι δύο ήρωες βρίσκονται σε μία διαρκή αναζήτηση του εαυτού τους, συμβολικά αυτή η ανωνυμία ταίριαζε απόλυτα. Ωστόσο, πολλές φορές κατά τις πρόβες εντοπίσαμε στους χαρακτήρες συμπεριφορές δικές μας, φίλων μας, συγγενών μας, συντρόφων μας, ανθρώπων που τυχαία συναντούσαμε στο δρόμο ή σε άλλες δουλειές μας. 

Ποιά είναι η καλύτερη σου ατάκα από το έργο; 

Δημήτρης Μαγκλάρας: Ο χαρακτήρας που υποδύομαι είναι ένας άνθρωπος που έχει έρθει εδώ γιατί θέλει να κάνει μία ομιλία υπέρ της θετικής σκέψης. Και λέω "θέλει" γιατί όπως πολλές φορές συμβαίνει στην ζωή, τα πράγματα δεν πάνε ακριβώς όπως τα έχει προγραμματίσει.. Στα πλαίσια αυτής της ομιλίας, λέει και μία από τις αγαπημένες μου φράσεις του έργου: "Στο σεμινάριο αυτογνωσίας έμαθα πως δεν κάνει να κριτικάρεις τα συναισθήματα και πως πρέπει να συγχωρείς τον εαυτό σου για αυτά που δεν έχεις καταφέρει."

Ελένη Κουταλώνη: H καλύτερή μου ατάκα είναι «Το αγαπημένο μου βιβλίο είναι "η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι" . Όχι το βιβλίο, ο τίτλος, το βιβλίο δεν το έχω διαβάσει. "

Στο τρίτο μέρος του έργου, η σκηνή όπου οι δύο χαρακτήρες συναντιούνται στην Αρμονική Σύγκλιση ενός ονείρου, εσείς προτείνετε ένα διαφορετικό τέλος, τι είναι αυτό που σας οδήγησε σε αυτή την αλλαγή;

Αγγελική Γρηγοροπούλου: Επειδή, πέραν του χιούμορ, θεωρώ ότι πρόκειται για ένα πολύ σκοτεινό έργο-όπως άλλωστε και το υπαρξιακό ζήτημα- θέλησα να το εμποτίσω με μια «περίεργη» αισιοδοξία.  Είχα την ανάγκη αυτοί οι δύο ήρωες, μέσα από όλο αυτό το σύμπλεγμα των εγκιβωτισμένων ονείρων και τη διαδρομή τους μέσα σε αυτά, στο τέλος, σαν να βγαίνουν από μια δοκιμασία, να ακούσουν πραγματικά ο ένας τον άλλον, να επικοινωνήσουν και να βρουν ο ένας στο πρόσωπο του άλλου λίγη παρηγοριά .Που θα κάνει τη ζωή τους περισσότερο υποφερτή. Το «τέλος», στην πραγματικότητα το έχω αφήσει ανοιχτό για το θεατή. Θα μπορούσε να είναι κυριολεκτικό τέλος, δηλαδή «πεθάναμε», ή «τέλος ο εφιάλτης», ή «θυσιάζω τον εαυτό μου ως έχει τώρα ώστε να αναγεννηθώ» και γενικώς ο καθένας μπορεί να κάνει τη δική του ερμηνεία, αναλόγως το πόσο αισιόδοξος ή απαισιόδοξος είναι. Εγώ πάντως, έχω επιλέξει τη δική μου ερμηνεία του «τέλους». 

Αν, όπως οι πρωταγωνιστές του “Εκτός Τόνου” συναντούσατε σε ένα όνειρο ένα πρόσωπο μέσα σε μια ψητή πατάτα, ποιο θα ήταν;

Δημήτρης Μαγκλάρας: Πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση. Η πρώτη απάντηση που μου έρχεται είναι: ο Φρόυντ. Θα ήθελα να τον ρωτήσω πώς τα σκέφτηκε όλα αυτά;; Πώς δημιούργησε την ψυχανάλυση;;;

Ελένη Κουταλώνη: Νομίζω πολύ σοφά ο Ντουράνκ έχει βάλει κάποιο πρόσωπο της οικογένειάς του. Οι γονείς μας ήταν είναι και θα είναι η "ψητή πατάτα μας" , όσο σωστά ή λιγότερο σωστά κι αν τα έχουν κάνει όλα. Τους κουβαλάμε συνειδητά ή όχι συνεχώς στον ύπνο και στον ξύπνιο μας .

Πληροφορίες Παράστασης

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Σκηνοθεσία-Δραματουργική Επεξεργασία: Αγγελική Γρηγοροπούλου, Σκηνικά - Κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης, Σχεδιασμός φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση, Βοηθός Σκηνοθέτη: Ίρις Κατσούλα, Μουσική επιμέλεια: Αγγελική Γρηγοροπούλου, Φωτογραφίες - Trailer: Ίρις Κατσούλα, Παραγωγή: Fem Tettix

Παίζουν: Ελένη Κουταλώνη, Δημήτρης Μαγκλάρας 

HGW.std, Μαυρομιχάλη 138, Τηλ. 2111194905, 6982387394

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ:Κάθε Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90 λεπτά

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: Κανονικό εισιτήριο: 14 €, Μειωμένο (ΑΜΕΑ, ανέργων, φοιτητικό, άνω των 65): 12 €

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: more.com

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος