Point Of View

Φροσύνη – Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Μια βουτιά στις τελευταίες ώρες της Ευφροσύνης Βασιλείου, μιας από τις 16 ή 17 που έπνιξε ο Αλή Πασσάς στην λίμνη των Ιωαννίνων για έκλυτο βίο. Ποια είναι η Φροσύνη; Πόσες γυναίκες είναι η Φροσύνη; Μια ηθοποιός αναλαμβάνει να μας καθοδηγήσει στα άδυτα της γυναικείας ψυχής όσο κι η ίδια αναρωτιέται αναμετρώμενη με τον ρόλο της Φροσύνης. 

Το κείμενο του Στέφανου Παπατρέχα μπορεί να ορμάται από την ιστορική φιγούρα της Ευφροσύνης Βασιλείου, ξεπερνά όμως την μυθοπλαστική αναπαράσταση των γεγονότων που οδήγησαν στον πνιγμό και την ηρωοποίηση της Φροσύνης. Γράφει ένα έργο που φέρνει τα λεπτά χαρακτηριστικά των εσωτερικών μονολόγων του Κοκτώ, διαπερνώντας με απίστευτη φινέτσα και ευγλωττία τις στιβάδες των υποκριτικών γυναικείων τερτιπιών και καταθέτοντας ένα γνήσιο, σύγχρονο μονόλογο με υπαρξιακές και κοινωνικές αποχρώσεις. Η ηρωίδα του περνά ένα ένα τα στάδια της άρνησης, του θυμού, της διαπραγμάτευσης, έως την τελική αποδοχή του τέλους. 

Η Σύνθια Μπατσή, υποδύεται ένα ρόλο δύσκολο, κυρίως τεχνικά, καθώς καλείται να παρουσιάζει την διαδρομή της ηθοποιού από και προς τον ρόλο της Φροσύνης. Με πολύ καλή ενέργεια και ρυθμό, με ένα τρόπο ερωτεύεται σχεδόν ακαριαία την Φροσύνη, αφήνει να διαφανεί η ανησυχία της για εκείνη, πατά με προσοχή πάνω στα ψήγματα της ιστορίας της και αφήνει να αναδυθεί από μέσα της η γυναίκα σύμβολο μιας ελευθερίας και ηδονισμού πρωτόγνωρου τόσο για την ιστορική περίοδο στην οποία αναφέρεται όσο και σήμερα. Ο χορός της Φροσύνης, κάτω από τους ήχους της εξαιρετικής μουσικής της Σίσσυ Βλαχογιάννη είναι μια εμπειρία ξεχωριστή. 

Ο Λάζαρος Βαρτάνης και Στέφανος Παπατρέχας συνυπογράφουν την σκηνοθεσία μιας πολύ απαιτητικής παράστασης. Η «Φροσύνη» μπορεί μεν να είναι μονόλογος, όμως πρωταγωνιστούν δύο ηρωίδες, και η διαδρομή που κάνει η μια προς την άλλη έχει έναν πολύ μεγάλο βαθμό δυσκολίας ως προς την ξεκάθαρη δομή και προοπτική. Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Έλλης Εμπεδοκλή, που πρακτικά δίνουν τον σκηνικό χώρο της αφήγησης – δράσης – ερμηνείας της Φροσύνης, συμβάλλουν τα μέγιστα στην σκηνοθετική προσέγγιση αυτής της περιπέτειας ενός ηθοποιού να συναντηθεί με τον ρόλο, ενώ δομικά δημιουργούν χώρους δράσης που επιτρέπουν την οριοθέτηση των δύο κόσμων. 

Ο Στέφανος Παπατρέχας έχει γράψει ένα εκπληκτικό κείμενο, μια σπάνια αναπαράσταση μιας γυναίκας τοτέμ, που πλάθεται από τον ερωτισμό της και τροφοδοτείται από το πνεύμα της, μιας γυναίκας επικίνδυνης για την πατριαρχική κοινωνία. Η παράσταση «Φροσύνη» είναι μια μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσετε εξαιρετικό σύγχρονο ελληνικό θέατρο. 

Info Παράστασης

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος