Point Of View

Η απαγωγή της Τασούλας – Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Ένας ποιητής εμφανίζεται ανάμεσα μας, κι επικαλείται την Μούσα, τον ίδιο τον Έρωτα, για να μας παραθέσει την ιστορία της Τασούλας και του Κώστα, μια αληθινή ιστορία που έλαβε χώρα το 1950 στην Κρήτη. Η Τασούλα, ο Κώστας, η Φερενίκη, ο Νικηφόρος και ο έρωτας, η τιμή, η φιλία και τι θέλει άραγε το «φιλοθεάμον» κοινό;

Ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μάρκελλος και η ηθοποιός Ελένη Στεργίου δημιουργούν ένα σύγχρονο ποιητικό έργο, γραμμένο σε έμμετρο στίχο, στα πρότυπα των Τραγωδιών και των Μυθιστοριών της Κρητικής Αναγέννησης. Εύλογα αναρωτιέται κανείς γιατί; Γιατί ένας σύγχρονος «Ερωτόκριτος», τι έχει να πει ένα έργο γραμμένο σε διάλεκτο εν έτη 2019. Προσωπικά, απαντώ γιατί όχι; Το ζήτημα της Ελληνικής Γλώσσας που ταλάνισε την Ελληνική Διανόηση  στις αρχές του 20ου αιώνα και συνέχισε μέχρι και λίγες δεκαετίες πριν, λύθηκε επιβάλλοντας την Δημοτική και παραγκωνίζοντας την «ντοπιολαλιά». Μα θα φαντάζονταν κανείς ποτέ την Αρετούσα να μιλά στην Δημοτική; Μήπως αυτός ο έρωτας ο πρωτόγονος, η νίκη της ζωής πάνω στο θάνατο, το ένστικτο της επιβίωσης δεν θα μπορούσε να αναπαρασταθεί παρά μόνο με την χαρακτηριστική «ντοπιολαλιά»; Αναρωτιέμαι, πόσο η γλώσσα, οι λέξεις του τόπου που ζούμε τον έρωτα, ορίζουν και την φωνή του. 

Ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος, σκηνοθετεί το έργο σαν ένα τρισδιάστατο φωτορομάντζο, ειδικά τα σκηνικά του Κωνσταντίνου Ζαμάνη συναινούν πολύ προς αυτή την αισθητική. Υπάρχει ακόμα και αυτή η αίσθηση των δύο οίκων, σαν να πρόκειται για ένα κλασσικό έργο αττικής κωμωδίας παρεξηγήσεων. Οι σκηνές στη σπηλιά και στην λύση του έργου, έχουν μια εξαιρετική αισθητική λιτότητα και ταυτόχρονα σημειολογική βαρύτητα. Την πρωτότυπη μουσική της παράστασης συνθέτει ο Νίκος Ξυδάκης, και οι σκηνές ορίζονται από τον θίασο συνολικά να ερμηνεύει τα τραγούδια, σαν Χορός. 

Η Ελένη Στεργίου και ο Δημήτρης Καπετανάκος στους ρόλους της Τασούλας και του Κώστα, πραγματικά ξεπερνάνε τον εαυτό τους, με μια ποιότητα παρουσίας και ερμηνείας που συγκινεί σαν το άδολο του πρώτου ερωτικού σκιρτήματος. Η Ελένη Βλάχου, ως Φερενίκη, είναι μια ιδιαίτερη ερμηνευτική παρουσία που προβάλει αρκετά στοιχεία από την σουμπρέτα της Comedia del Arte κυρίως στον τρόπο που κινείται και τοποθετείται επί σκηνής και επί το έργον. Ο Νικολής Αβραμάκης είναι ένας συγκινητικός φίλος, αδελφός και η σκηνή στο τέλος, έχει μια βαρύτητα ιστορική, δεδομένου ότι πρόκειται για πραγματικό γεγονός που έλαβε χώρα μετά τον εμφύλιο. Ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος είναι ο λόγιος, ο ποιητής, ο παρατηρητής και καταγράφων της ιστορίας, όχι τυχαία βγαίνει μέσα από το κοινό, και σ’ αυτό επανέρχεται. 

«Η Απαγωγή της Τασούλας» είναι μια ιδιαίτερη παράσταση, με πολλά επίπεδα και αναγνώσεις. Το να σταθεί κανείς στον έμμετρο στίχο, είναι πολύ λίγο. Το να σχολιάσει την πραγματική ιστορία που κρύβεται από πίσω ίσως επιφανειακό. Το να σχολιάσει την ιστορική περίοδο και τα μετεμφυλιακά χρόνια είναι ελάχιστα σχετικό. Όμως, όταν λάβει κανείς όλα τα παραπάνω υπ’ όψη του σε συνδυασμό με την ζωώδη φύση, το ενστικτώδες που καταπνίγει η οργανωμένη κοινωνία και οι όποιες ταξικές απαιτήσεις, τότε πράγματι «Η Απαγωγή της Τασούλας» είναι ένα ευθύβολο και καλαίσθητο σχόλιο με μεγάλη δραματουργική σημασία. 

Στοιχεία Παράστασης

Κείμενο-Δραματουργία-Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μάρκελλος, Μουσική: Νίκος Ξυδάκης, Φιλολογικός Σύμβουλος: Γιώργος Μπλάνας, Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης, Σχεδιασμός Φωτισμών: Μελίνα Μάσχα, Φωνητκή Διδασκαλία: Νίκος Γαλιενάνος, Επιμέλεια Κίνησης: Λαμπρινή Γκόλια, Βοηθός Σκηνογράφου: Βίκυ Πάντζιου, Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας, Photos graphic designer-Δημιουργία Αφίσας: Ειρήνη Ματθαίου, Trailer: Κώστας Στάμου & Χάρις Καρακουλίδου | ArtLabor Productions, Κατασκευή Σκηνικών: Γαβριήλ Τσακλίδης , Παραγωγή: This Famous Tiny Circus theater group

Παίζουν: Δημήτρης Καπετανάκος, Ελένη Στεργίου, Ελένη Βλάχου, Νικολής Αβραμάκης, Κωνσταντίνος Μάρκελλος

Μουσικός επί σκηνής: Οδυσσέας Κωνσταντόπουλος

Οι This Famous Tiny Circus theater group θα ήθελαν να ευχαριστήσουν ιδιαιτέρως τον Ανδρέα Στάικο και τη Μαρία Χατζηεμμανουήλ για τις συμβουλές τους, καθώς επίσης τον Γιώργο Χριστοδούλου και την Αμαλία Καβάλη για την συνεργασία τους.

Θέατρο Σταθμός (Βίκτωρος Ουγκώ 55, Στάση Μετρό Μεταξουργείο) 210 52 30 267

Παραστάσεις: Τετάρτη & Πέμπτη στις 21.00 (ως 20 Ιουνίου 2019)

Διάρκεια: 150’ (με διάλειμμα 10’)

Εισιτήρια: 15€ (Ολόκληρο), 12€ (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ), 10€ (Ανεργίας)

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού


Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος