Point Of View

Μεταμόρφωση – Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

Ένας υπάλληλος ονόματι Γκρέγκορυ Σάμσα, μετά από χρόνια ευσυνείδητης ανελλιπούς παρουσίας και υπηρεσίας δεν εμφανίζεται στην δουλειά του. Αδυνατεί να σηκωθεί από το κρεββάτι. Η οικογένεια του προσπαθεί να δικαιολογήσει την απουσία στον προϊστάμενο. Όμως ο λόγος της απουσίας, μια μεταμόρφωση από άνθρωπο σε έντομο, δεν μπορεί να συγκαλυφθεί. Πως θα αντιδράσει η οικογένεια, ο εργοδότης, κυρίως πως αντιδρά ένας άνθρωπος που μεταμορφώνεται σε παράσιτο;

Στην σκηνή του Από Μηχανής Θέατρο, επικρατεί ο ήχος και η προβολή, ενώ σταδιακά φωτίζεται ένας κορμός ανθρώπινου σώματος, σαν ένα κούτσουρο. Απότομα, η Σίσσυ Δουτσίου θα αρχίσει να παραδέρνει σε μια τιτάνια προσπάθεια να γυρίσει, όμως η πληγιασμένη ράχη και τα σπονδυλωτά πόδια δεν της το επιτρέπουν. Η Γκρέγκορυ Σάμσα, μεταμορφώνεται, γίνεται ένα ανθρώπινο έντομο, που απεχθάνεται το φρέσκο φαγητό, που σταδιακά παραδίδεται στην μεταμόρφωση. Η κινησιολογική ερμηνεία της Δουτσίου, μια έξοχη μεταφορά των λεπτομερών περιγραφών του Κάφκα από το κείμενο στην σκηνική δράση, συνεπαίρνει. Η προσθήκη του λόγου, που εκφέρεται μοναδικά και αρθρώνεται σαν να βρίσκεται έξω από το σώμα της Δουτσίου προκαλεί μια τρισδιάστατη απεικόνιση μιας μορφής αποξένωσης. Όμως η Δουτσίου με την ερμηνεία της προτείνει μια μετά – μεταμόρφωση: το σώμα αποσπάται από την καθημερινή έξη, ενώ το μυαλό συντονίζεται σε ένα άλλο επίπεδο ύπαρξης έξω από τα δεσμά μιας δουλικής ρουτίνας. 

Μπορεί η μεταμόρφωση του σώματος να είναι το τίμημα για το σπάσιμο των αλυσίδων ενός καπιταλιστικού συστήματος που αυτοτροφοδοτείται σκλάβους; Η αδελφή της (Λουκία Ανάγνου) προσποιείται την φιλεύσπλαχνη, κι όμως στο βλέμμα της διακρίνεται η αλαζονεία του ανταγωνισμού. Η Γκρέγκορυ, γνωρίζει αλλά δεν μπορεί πια να την σώσει από την εκπόρνευση που συνιστά ο ίδιος ο γονέας, ένας γονέας που γίνεται βίαιος αν τον ξεβολέψουν. Ακόμα κι αυτή η Μητέρα (Στέβη Φόρτωμα) προφέρει κενό λόγο, αναμασά το περιβόητο επιχείρημα της βιολογικής προέκτασης, ενώ στην ουσία συντηρεί τον ομφάλιο δεσμό που πλέον τρέφει την ίδια. Η αντιπαραβολή της μεταμορφωμένης Γκρέγκορυ και των ανθρώπων, γέρνει την πλάστιγγα προς την μεταμόρφωση, καθώς το συνεχές τσάκισμα του σώματος της αφήνει ολοένα και πιο ελεύθερη την ατομικότητα της. 

Το γυμνό σώμα, έρχεται σε αντίθεση με τα ασφυκτικά ντυμένα σώματα των υπολοίπων ηθοποιών, ενώ οι μάσκες για τους αντρικούς χαρακτήρες (Κοραλία Κρικελλή) ενισχύουν την αναφορά σε ένα κόσμο άμορφο. Το videoart, που παρουσιάζει τον πρότερο βίο της Γκρέγκορυ Σάμσα ενισχύει ακόμα περισσότερο την μεταμόρφωση και συλλειτουργεί με την μουσική της παράστασης. Τα λιγοστά σκηνικά αντικείμενα, πιθανόν και να μην χρειάζονταν, καθώς η δραματικότητα των ερμηνειών, η βιντεοπροβολή και οι εξαιρετικοί φωτισμοί (Γιώργος Παπανδρικόπουλος) συναινούν σε ένα άρτιο αποτέλεσμα που επιβεβαιώνει το έργο του Κάφκα. 

Συνολικά, η «Μεταμόρφωση» από το + Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών, είναι μια θεατρική εμπειρία που φέρει καίρια μηνύματα για την σύγχρονη δουλεία.

Συντελεστές : Σκηνοθεσία: Τάσος Σαγρής, Μουσική: Whodoes + Radiohead . Arvo Part . Einsturzende Neubauten .Jani Christou . Godspeed You Black Emperor. Max Richter

Φωτισμοί: Γιώργος Παπανδρικόπουλος, Video art: Άλκηστις Καφετζή, Kipseli Film Coop, Void Optical Art Laboratory, Μίλτος Αρβανιτάκης, 

Κατασκευή Μάσκας: Κοραλία Κρικελλή

Παίζουν: Σίσσυ Δουτσίου, Στέβη Φόρτωμα, Μάνος Τσίζεκ, Λουκία Ανάγνου, Θωμάς Χαβιανίδης

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ Θέατρο, Ακαδήμου 13- Μεταξουργείο, Κρατήσεις: +302105232097

Παραστάσεις: κάθε Σάββατο στις 12μμ (έως 9 Μαϊου 2020)

Εισιτήρια: Kανονικό: 12 €, Μειωμένο: 10€, (Προπώληση στο ταμείο του θεάτρου / Φοιτητικό Ανέργων / ΑμεΑ / Άνω των 65) Ατέλεια (ΑΝΟΙΧΤΗ): 5 €

Προπώληση εισιτηρίων στη Viva.gr

Διάρκεια: 65΄

Παραγωγή:

+ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ [Πειραματικών Τεχνών]

http://theinstitute.info

Mε την συμπαράσταση

TheFranzKafkaSociety – Prague

Πολιτιστικό “Τσέχικο Κέντρο Αθήνας”

Κενό Δίκτυο


Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος