Point Of View

Τα Καλά Παιδιά - Κριτική

Νάγια Παπαπάνου

-Τικ τακ, τικ τακ, έκανε το ωρολόγι,

-Μίμη το ωρολόγι. Να το ωρολόγι. Εννέα η ώρα, έλεγε η Άννα. ₁

******

-Ξέρετε πως έχομε και φτωχούς στη γειτονιά; Ποιος θα τους πάει λίγο φαγητό; [... ] σήμερα μεγάλη γιορτή, πρέπει να χαρούν κι εκεινοι οι καημένοι, λέει η Αννα.₂

Ο Αντώνης Νάσιος δημιουργεί μια παράσταση εμπνευσμένη από τα σχολικά εγχειρίδια: «Αλφαβητάριο» των Ι.Κ. Γιαννέλη και Γ.Σακκά και «Τα καλά παιδιά» του Επαμεινώνδα Γεραντώνη· με αποσπάσματα των δύο βιβλίων και δικούς του πρωτότυπους μονολόγους, φτιάχνει ένα δραματουργικό καμβά για να μιλήσει για την βία, και τον τρόπο που εισβάλλει μεθοδευμένα στην ζωή μας από την παιδική ηλικία μέσω του σχολικού περιβάλλοντος. Ο σκηνικός χώρος είναι υπαινικτικός, με ένα σκοινί για περίφραξη όπως κάνουν οι οδηγοί και οι πρόσκοποι στους θρησκευτικούς εορτασμούς, και μια πορσελάνινη τουαλέτα στην άκρη του. Ενδυματολογικά, “τα καλά παιδιά”, οι μαθητές και οι μαθήτριες είναι μια τρισδιάστατη μεταφορά των εικονογραφημένων προαναφερθέντων βιβλίων. Η εντύπωση της παρουσίας τους μέσα σε αυτό το σκηνικό χώρο, παραπέμπει σε ρομποτ, σαν μια προσομοίωση, ακόμα και ο βηματισμός τους, ο οποίος παραπέμπει σε στρατιωτικό βηματισμό ως προς το ρυθμό και την κατεύθυνση, επιτείνει αυτή την σύλληψη. Το δράμα που στήνεται μπροστά στους θεατές είναι αποτρόπαιο, τα παιδιά λειτουργούν σαν ρομποτάκια με ελάχιστο περιθώριο να ξεφύγουν από τον προγραμματισμό τους - το πλαίσιο της χειραγώγησης.

Η σκηνοθεσία του Αντώνη Νάσιου ξεκινά με ένα πολύ σκληρό και άκαμπτο περίβλημα, συστήνοντας το δραματικό πλαίσιο καθαρό και ατσαλάκωτο, όσο όμως κυλούν οι σκηνές - κάθε σκηνή ξεκινά με την προσευχή, συνεχίζει με μια ώρα μαθήματος και κλείνει με το διάλειμμα για φαγητό - ο ρυθμός χαλαρώνει και η εικόνα μουτζουρώνεται. Μετά την δεύτερη σκηνή του έργου, επικρατεί ολοένα και περισσότερη αταξία, η βία και ο εξαναγκασμός διογκώνονται, τα μαθήματα και το πρόγραμμα προσευχής και φαγητού παραμένουν ανέγγιχτα όσο το μαθητικό κοινό σχεδόν αποσυντίθεται πίσω από την σχολική στολή και το προσωπείο του “καλού παιδιού”. Η σκηνοθεσία επιχειρεί μια τομή στο θέμα της βίας, :”Μια βία που δεν ανάγεται σε ζωώδη ένστικτα που κρύβουμε καλά κάτω από το πολιτισμικό μας οικοδόμημα αλλά μια βία που εκπορεύεται ακριβώς από αυτό.”₃

Οι ηθοποιοί, Θάνος Κόνιαρης, Πολυξένια Κωνσταντίνου, Σίλια Μπαξεβάνη, Ελιάννα Παπαυγέρη και Χρήστος Στεφανής, με τις εξαιρετικές τους ερμηνείες προκαλούν τον προβληματισμό, ίσως και μια ταύτιση με θεατές που πήγαν σχολείο τις δεκαετίες ‘70 και ‘80. Όλοι ανεξαιρέτως δημιουργούν έναν ολοκληρωμένο ρόλο, παρά το αποσπασματικό του λόγου, εφορμούν από την θεατρική συνθήκη και περικλείουν μέσα στα λιγοστά λόγια όλα τα μυστικά, τα παράπονα και τις επιθυμίες τους. Η δραματουργία του Αντώνη Νάσιου, στηρίζει και δίνει περιθώριο ανάπτυξης αυτής της ερμηνευτικής οδού, με τους λιτούς μονολόγους εκτός σχολικής αίθουσας, και οι εξαιρετικές ερμηνείες όλων των ηθοποιών παίρνουν μια ανάσα έξω από το ψυχαναγκαστικό πλαίσιο προτού ξαναμπούν μέσα στα κουτάκια των κοινωνικών προσδοκιών. 

“Τα Καλά Παιδιά”, του Αντώνη Νάσιου κέρδισαν το φεστιβάλ σκηνοθεσίας της Μικρής Ακαδημίας (2023), κι επανέρχονται με παραστάσεις στο Ρεκτιφιέ για δεύτερη χρονιά. Προτείνω ανεπιφύλακτα να πάτε να δείτε “Τα καλά Παιδιά”.

₁«Αλφαβητάριο» των Ι.Κ. Γιαννέλη και Γ.Σακκά 

₂«Τα καλά παιδιά» του Επαμεινώνδα Γεραντώνη

₃ από το σκηνοθετικό σημείωμα

Συντελεστές Παράστασης

Εμπνευσμένο από τα σχολικά εγχειρίδια: «Αλφαβητάριο» των Ι.Κ. Γιαννέλη και Γ.Σακκά και «Τα καλά παιδιά» του Επαμεινώνδα Γεραντώνη

Σύλληψη-δραματουργία-σκηνοθεσία: Αντώνης Νάσιος

Σχεδιασμός ήχου-μουσική: Hydrama

Δημιουργία αφίσας: Αλέξανδρος Κεσίσογλου

Γραφιστική επιμέλεια: Μαρία Καραμολέγκου

Δημιουργία trailer: Παναγιώτης Κορακοβούνης

Παίζουν: Θάνος Κόνιαρης, Πολυξένια Κωνσταντίνου, Σίλια Μπαξεβάνη, Ελιάννα Παπαυγέρη, Χρήστος Στεφανής

Φωνή μητέρας: Μαρία Παρασύρη

Ευχαριστούμε τη Βασιάνα Σκοπετέα και τη Μαρία Παρασύρη για την πολύτιμη βοήθεια τους.

Κατάλληλη για θεατές άνω των 16 ετών

Ρεκτιφιέ, λεωφόρος Κωνσταντινουπόλεως 119, Κεραμεικός

Παραστάσεις: Κάθε Τετάρτη στις 21:00 για 6 παραστάσεις 

Προπώληση εισιτηρίων: more.com 

Σχόλια χρηστών

Για να συμμετέχετε στην συζήτηση πρέπει να γίνετε μέλη. Λάβετε μέρος σε κάποια συζήτηση κάνοντας roll-over στο αρχικό σχόλιο και πατήστε το κουμπί "Απάντηση". Για να εισάγετε ένα νέο σχόλιο χρησιμοποιήστε την φόρμα στο τέλος της λίστας.

Για να σχολιάσετε αυτό το άρθρο θα πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος